Osią mojego projektu są trudności w relacji projektanta graficznego i zleceniodawcy. Negatywne doświadczenia współpracy mogą rzutować na jej wynik, czyli projekt. Jednocześnie przebieg i jakość współpracy kształtuje opinie i wyobrażenia osób na temat zawodu projektanta i samego projektowania. Mechanizm działa w obie strony, również nastawienie środowiska projektantów do ludzi z nim niezwiązanych gruntuje się między innymi na bazie doświadczeń współpracy przy projekcie lub opinii innych na ten temat. Konsekwencje niezrozumienia i nieprzychylnego nastawienia czy postawy wobec siebie projektantów i zleceniodawców są rozległe i w dłuższym rozrachunku wykraczają daleko poza niekomfortową atmosferę pracy czy zakończenie konkretnego przypadku współpracy.
Poszukując odpowiedzi na pytanie o przyczynę takiego stanu rzeczy zaczęłam od ustalenia definicji – kim jest projektant graficzny? oraz – kim jest zleceniodawca? Ustalenie powyższych pojęć wiąże się z przyporządkowaniem podmiotom ról i zadań we współpracy nad projektem. Punktem wyjścia do stworzenia jak najbardziej obiektywnych portretów były teorie i wypowiedzi projektantów oraz opinie projektantów i zleceniodawców na ten temat. Jednocześnie należy uwzględnić, że do tematu można podejść bazując na swoich wyobrażeniach oraz na ocenie własnych doświadczeń. Rozróżnienie to wydaje się o tyle ważne, iż obrazuje nastawienie i postawę stron wobec siebie zanim jeszcze dojdzie do współpracy – role społeczne, stereotypy, oczekiwania oraz jej ocenę, bazującą na faktach opinię, diagnozę relacji w oczach jej podmiotu. Takie podejście może pomóc rozstrzygnąć po której stronie lub po której stronie bardziej leży problem i na czym warto się skoncentrować – wpływać na postawę projektantów i zleceniodawców zanim jeszcze dochodzi do współpracy czy działać na którymś z momentów ścieżki współpracy. W tym miejscu chciałabym również zaznaczyć, że moim głównym założeniem do kryterium wyboru rozwiązania jest jego wykonalność i realne oddziaływanie. Bardziej od skali czy zasięgu projektu interesuje mnie jego funkcjonalność i przydatność.
Kolejna kwestia, której warto się przyjrzeć to ścieżka doświadczenia współpracy projektanta i zleceniodawcy. Każdy przypadek jest inny, każdy projektant i zleceniodawca ma swoje własne podejście, system i metody. Do celów projektu postanowiłam jednak wyodrębnić etapy współpracy projektanta i zleceniodawcy jak najbardziej uniwersalne dla różnych sytuacji. Podkreślić należy, iż mimo dużej liczby zagranicznych materiałów na ten temat, postanowiłam szczególnie wziąć pod uwagę aspekt lokalny, a więc polskich warunków. W związku z tym najbardziej pomocnym źródłem informacji okazała się być tegoroczna (2015) konferencja projektowa „Elementarz projektanta”, gdzie z ust młodszych i starszych aktywnych zawodowo projektantów można było usłyszeć o ich procesie projektowym i całej drodze współpracy z klientem. Zainteresowanie publiczności, pokazało jak duże jest zapotrzebowanie na informacje dotyczące tego tematu, zwłaszcza wśród początkujących projektantów.
Meritum moich poszukiwań stanowi próba ustalenia punktów krytycznych współpracy projektanta graficznego i zleceniodawcy, a więc sytuacji, które generują najwięcej trudności oraz swoistość pojawiających się problemów. Kluczem weryfikacji najbardziej dokuczliwych aspektów współpracy są przymiotniki najczęściej i najbardziej pojawiające się w odpowiedziach respondentów, w analizowanych przeze mnie badaniach dotyczących relacji projektanta i zleceniodawcy. Po określeniu powyższych punktów kolejnym krokiem jest odnalezienie metod i praktyk prowadzących do rozwiązania wyszczególnionych problemów z uwzględnieniem metod innowacyjnych i mniej tradycyjnych.
Pytania badawcze
Etapy i metody pracy
- Jak wygląda ścieżka współpracy projektanta i zleceniodawcy?
- Jakie etapy współpracy można wyodrębnić?
- W jaki sposób projektant i zleceniodawca ze sobą współpracują?
- Jakie metody pracy projektanta i zleceniodawcy są stosowane?
- Jakie metody planowania projektu są stosowane?
- Jakie metody zarządzania projektem są stosowane?
- Jakie metody komunikacji między projektantem i zleceniodawcą są stosowane?
Role i definicje
- Jakie wyobrażenia o swojej roli we współpracy i projekcie ma projektant i zleceniodawca?
- Jak definiują siebie projektant i zleceniodawca? (w kontekście relacji)
- Jakie wyobrażenia o roli projektanta we współpracy i projekcie ma zleceniodawca?
- W jaki sposób zleceniodawca definiuje osobę projektanta?
- Jakie wyobrażenia o roli zleceniodawcy we współpracy i projekcie ma projektant?
- W jaki sposób projektant definiuje osobę zleceniodawcy?
Ocena doświadczeń we współpracy
- Jakie są opinie projektanta i zleceniodawcy na temat współpracy?
- Jak oceniają swoje doświadczenia w tym temacie?
Trudności w relacji
- Co sprawia największe trudności we współpracy projektanta i zleceniodawcy?
- Jakie problemy napotkali na początku swojej drogi zawodowej doświadczeni projektanci?
- Czego brakowało na początku ich kariery?
- Na co najbardziej powinni zwrócić uwagę początkujący projektanci?
- Jakie dziedziny powinni eksplorować początkujący projektanci by efektywnie współpracować ze zleceniodawcą?
Dodaj komentarz