Druga edycja konferencji o Praktycznych aspektach zawodu projektanta odbyła się w dniach 18 –19.04 w Poznaniu.
Plan wydarzenia obejmował wykłady 11 prelegentów wśród których znaleźli się głównie projektanci, ale nie zabrakło również konsultacji prawnych czy porad dotyczących zakładania własnej działalności.

Tematyka wykładów:
Syfon studio – Własna firma krok po kroku – praktycznie
Karolina Szalewska, Urząd miasta Poznań – Własna firma krok po kroku – formalnie
Mamastudio – Negocjajcje i wycena prac projektowych
Agnieszka Cegła – Papier – jedno słowo, a wiele możliwości
Jacek Kłosiński / Engram – Jak znaleźć skarb?
Studio Otwarte – Relacje, kreacje i jeszcze raz relacje
Marcin Olkowicz – Skuteczna prezentacja siebie i swoich projektów
Paweł Walentynowicz – Konstrukcja umowy o dzieło
Jan Kallwejt – Jak utrzymać się z ilustracji?
Chris Kwacz – 7 grzechów głównych personal brandingu
Adam Twardoch – Jak wyżyć z robienia w literach

 

Elementarz Projektanta 2015

Elementarz Projektanta 2015

 

Praktyczne aspekty zawodu projektanta

 

Syfon Studio – Własna firma krok po kroku – praktycznie

Rady dla projektantów planujących otworzyć własną działalność. Istotną kwestią zwłaszcza na początku działalności jest kapitał, warto zorientować się w możliwościach dotacji na start (źródło informacji Urząd Miasta, programy unijne). Planując otwarcie studia należy pomyśleć też o miejscu i systemie składowania/porządkowania dokumentów, najlepiej mieć własnego księgowego, który zadba o sprawy finansowe – nieświadomość prawa może wiele kosztować.

Etapy współpracy z klientem – dobre praktyki.
Ustalanie warunków – najlepiej spotkać się osobiście z klientem przed podpisaniem umowy. Zanim dojdzie do spotkania warto zrobić research i zdobyć jak najwięcej informacji dotyczących klienta, jego firmy. Na spotkaniu również należy pamiętać o zbieraniu danych i wszelkich informacji dotyczących projektu – najlepiej po spotkaniu stworzyć podsumowanie i zdobyć jego akceptację (np. drogą mailową). O co pytać – poza ustaleniem wynagrodzenia, istotny dla briefu projektu jest jego budżet. Pozostałe kwestie do ustalenia to warunki współpracy, wycena, harmonogram, plan, ustalenie sposobu komunikacji oraz tego z kim będziemy się kontaktować i kto podejmuje decyzje i jest odpowiedzialny za ostateczną akceptację projektu – najlepiej jedna osoba, nawet przy zdaniu wielu. Warto przygotować sobie szablon – wzór umowy. Kończąc projekt należy odpowiednio go skatalogować i zarchiwizować (kopie) i uporządkować jego dokumentację.

Opinie na temat współpracy.
Powody nie podjęcia współpracy z klientem:
– rachunek zysków i strat
– czas
– nieprofesjonalny klient
– stosunek klienta do projektowania
– podejście klienta „jestem wszechwiedzący”

 

Mamastudio – Negocjajcje i wycena prac projektowych

Wycena pracy – podejście
Kim jest klient?
Co zyskuje dzięki naszej pracy?
Design to bardzo skuteczne narzędzie. Design to inwestycja. Doświadczenie i umiejętności przekładają się na otoczenie i wpływają na rzeczywistość.

Problemy.
Brak świadomości roli i znaczenia designu. Projektowanie znajduje się aktualnie po stronie kosztów, a powinno być traktowane jako inwestycja.
Edukowanie klientów – co design może dać klientowi, w jaki sposób może pomóc, ulepszyć firmę.

Praktyki Mamastudio jak wyceniać projekty
Relacja projektant – klient.
Research na temat klienta: osoby, z którą współpracujemy; marki, dla której pracujemy i zestawienie jej z branżą, której dotyczy.

Kosztorys i wycena.
Najpierw spotkanie z klientem, najlepiej w jego siedzibie (dodatkowe informacje o firmie), nie podawać raczej wstępnej wyceny przed spotkaniem, wcześniej lepiej dowiedzieć się czego klient naprawdę potrzebuje.

Pisanie briefu.
Proponować klientom pisanie briefu, np. przy pomocy własnych szablonów briefu, pomoże to uświadomić zleceniodawcy głębię pracy i sprecyzuje jego potrzeby, ten etap zakłada również zebranie informacji o komunikacie wizualnym.

Określenie warunków pracy
Szczegółowy kosztorys.
Harmonogram prac.
Terminy płatności.
Umowa.
Podział prac na małe etapy. Etapy powinny oddawać głębię zagadnienia, procesu. Odzwierciedlenie naszego własnego sposobu pracy. Research też jest etapem pracy, za który możemy oczekiwać zapłaty. Propozycje projektu też są częścią kosztorysu. Etapy decyzji, wyboru. Negocjowanie ilości poprawek – to też powinno znaleźć się w kosztorysie. Postrzeganie przez klienta projektu przez pryzmat samego finalnego rozwiązania jest niekorzystne i prowadzi do nieporozumień – stąd w kosztorysie warto zawrzeć proces dochodzenia do finalnego projektu. Wstępe ustalenie terminów wszystkich etapów. Ważny aspekt sam wygląd kosztorysu, należy go zaprojektować –czytelność i poprawność. Omawianie kosztorysu najlepiej osobiście. Po wynegocjowaniu wysokości wynagrodzenia podzielenie płatności na etapy. Należy dostosować miary do możliwości, podawać rozsądne kwoty, podejście dążące do znalezienia rozwiązania, a nie targowania się. Relacja czas – cena – jakość to elementy powiązane.

Panel dysusyjny

Jakość relacji projektant – klient jest jedną z wartości wyróżniających dobrego projektanta.
Za co płaci klient? Płaci się za proces, efekt łatwo podważyć i zbagatelizować, dlatego lepiej jest prezentować cały proces idący za efektem. Należy tłumaczyć klientowi za co płaci, dlaczego umowa powinna być precyzyjna. Rozmowa i komunikacja rozwiązuje trudności we współpracy projektanta i zleceniodawcy.
Edukowanie klientów – język projektowy może być abstrakcyjny dla klientów, dlatego łatwiej jest omawiać projekty na przykładach i konkretnych case’ach.
Doprecyzowanie oczekiwań klienta i komunikacja w tym aspekcie.
Warto eksplorować tematy prawne związane zwłaszcza z konstruowaniem umów i praw autorskich.
Tworzenie własnych procedur postępowania.
Negocjacje jako etap przed współpracą.
Trzeba brać pod uwagę czynnik ludzki – możemy mieć do czynienia z różnymi klientami.

Studio Otwarte – Relacje, kreacje i jeszcze raz relacje

Pierwszy kontakt – pierwsze wrażenie.
Research o kliencie, informacje o danej osobie, z którą będziemy współpracować. Najlepiej współpracować z osobami decyzyjnymi. Rozmowy z człowiekiem, a nie firmą, osobowość klienta. Research działa w dwie strony – klient prawdopodobnie też będzie szukał informacji o nas.

Zlecenia
Ustalenie tego, kto będzie rozmawiał i kontaktował się z klientem – najlepiej jedna osoba. Ustalenie kto będzie zajmował się projektem oraz strategii postępowania z klientem. Podział pracy na etapy – przejście do kolejnych wymaga akceptacji klienta. Należy ostrożnie podchodzić do współpracy z klientem, który zostawia nam „wolną rękę”, gdyż oznacza to duże ryzyko – finalny projekt bez konsultacji może mu się nie spodobać.
Kilka grzechów głównych projektanta
Pycha – warto dbać o klienta.
Wiem lepiej – warto słuchać klientów, wiedzą więcej o branży, w której działają, klient jest w jednej drużynie z projektantem – jest partnerem.
Lenistwo – odpisujmy, kontaktujmy się, nawet ze stałym klientem.
Jakoś to będzie – należy mierzyć zamiary na możliwości.
Sytuacje kryzysowe – reagować, szczerze komunikować problemy.

 

Elementarz Projektanta 2015

Elementarz Projektanta 2015

gosia

Written by gosia

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>