Projektanci, design managerowie.
Projekt badawczy Diagnoza stanu design w Polsce – ewaluacja zapotrzebowania na wsparcie w zakresie designu jest realizowany w ramach POIG.
Relacja projektanta i zleceniodawcy – opinie
Celem badania jest dostarczenie wiedzy dotyczącej następujących zagadnień: charakterystyki rynku design-u w Polsce oraz trendów z nim związanych; praktyk związanych z wykorzystaniem designu w polskich przedsiębiorstwach (w tym: rozpowszechnienia designu, form designu, funkcji designu, zasad doboru wykonawców świadczących usługi w obszarze designu); korzyści dostarczanych przedsiębiorstwom przez design; barier rozwoju oraz wykorzystania designu w Polsce. Pozyskanie ww. informacji – służących ocenie praktyk w obszarze wdrażania design-u w polskich firmach – zostanie przeprowadzone w oparciu o doświadczenie, opinie i poglądy: przedsiębiorców; projektantów, przedstawicieli biur projektowych, design menedżerów; audytorów realizujących audyty designu; blogerów i dziennikarzy branżowych; przedstawicieli instytucji naukowych oraz instytucji otoczenia biznesu dedykowanych designowi, stowarzyszeń branżowych projektantów, instytucji publicznych dedykowanych upowszechnianiu i rozwojowi designu w Polsce oraz analizę materiałów zastanych.
Zgromadzona wiedza stanowić będzie podstawę do wypracowania rekomendacji, mających na celu wskazanie pożądanych form i kierunków interwencji publicznych związanych z upowszechnianiem i wpieraniem rozwoju designu w działalności polskich przedsiębiorstw.
Charakterystyka respondentów:
Respondenci: ( N=281)
Projektant | 85,1% |
Design manager | 19,2% |
Respondenci – stosunek pracy: ( N=281)
Działalność gospodarcza | 62,3% |
Praca na etat | 20,6% |
Freelancer | 21,4% |
Respondenci – etap rozwoju jako projektant: ( N=239 )
Początkujący w zawodzie projektanta | 10,9% |
Doświadczeni projektanci | 40,6% |
Profesjonaliści | 38,1% |
Pytania i odpowiedzi
Czy w ciągu ostatnich 3 lat osobiście zajmował się
Wszyscy badani, N=281,
Odpowiedzi respondentów:
projektowaniem produktów/usług naumowę zlecenie/umowę odzieło | 70% |
produkcją (własną) zaprojektowanych przez Pana/ią produktów | 58% |
doradztwem wzakresie designu dla firm | 56% |
sprzedażą/dystrybucją produktów zaprojektowanych przez Pana/ią | 46% |
zarządzaniem designem wfirmach | 27% |
audytem wzakresie designu dla firm | 18% |
Czy w ciągu ostatnich 3 lat projektował (a) Pan (i) produkty i/lub usługi w którejś z poniższych kategorii:
Wszyscy badani, N=281,
Odpowiedzi respondentów:
komunikacji wizualnej | 73% |
produktu | 70% |
opakowań | 49% |
interakcji (wtym User Experience) | 35% |
usług | 33% |
oprogramowania | 19% |
Dla firm z jakiej branży respondent projektował:
Wszyscy badani, N=281
Odpowiedzi respondentów:
reklama, marketing, grafika | 46% |
sport, kultura, rozrywka, turystyka | 38% |
dom, ogród | 37% |
odzież, obuwie, tekstylia, moda | 30% |
architektura | 28% |
zdrowie, medycyna, kosmetyki | 24% |
informatyka, IT, telekomunikacja | 24% |
artykuły dla dzieci | 20% |
komunikacja, transport | 19% |
produkcja opakowań | 19% |
produkcja żywności, napojów, etc. | 18% |
budownictwo | 18% |
finanse, ubezpieczenia | 16% |
produkcja maszyn iurządzeń | 15% |
produkcja artykułów RTV/AGD | 12% |
produkcja ceramiki, szkła | 11% |
motoryzacja | 11% |
produkcja maszyn iurządzeń rolniczych | 4% |
uzbrojenie, obronność | 4% |
przemysł górniczy/hutniczy etc. | 1% |
inne | 21% |
Z kim zazwyczaj Pan (i) kontaktuje się (pracuje) po stronie firmy/zleceniodawcy, który zamawia u Pana (i) zaprojektowanie produktu/usługi?
Projektant, N= 214, % – odpowiedzi „Tak”
Odpowiedzi respondentów:
właściciel firmy/członek zarządu/kierownictwo firmy | 88% |
dział marketingu | 58% |
kierownik produktu/brand manager | 28% |
dział projektowy/dział designu działający wramach firmy | 26% |
dział artystyczny/graficzny | 25% |
design manager postronie firmy | 22% |
projektant/ci pracujący wdanej firmie | 22% |
dział nowych produktów/usług/NPD | 21% |
dział PR | 18% |
specjalista ds.designu/wzornictwa | 9% |
Z kim zazwyczaj Pan (i) kontaktuje się (pracuje) po stronie firmy/zleceniodawcy, dla którego pracuje Pan (i) jako design manager
Design manager, N= 34, % – odpowiedzi „Tak”
Odpowiedzi respondentów:
właściciel firmy/członek zarządu/kierownictwo firmy | 76% |
dział marketingu | 53% |
kierownik produktu/brand manager | 47% |
dział projektowy/dział designu działający wramach firmy | 35% |
dział artystyczny/graficzny | 12% |
design manager postronie firmy | 32% |
projektant/ci pracujący wdanej firmie | 12% |
dział nowych produktów/usług/NPD | 24% |
dział PR | 24% |
specjalista ds.designu/wzornictwa | 21% |
Na jakie problemy napotyka Pan (i) w swojej pracy z firmami przy projektowaniu produktów/usług?
Projektant, N= 214, % – odpowiedzi „Zawsze” oraz „Często”
Odpowiedzi respondentów:
Za niskie budżety przeznaczone nausługi projektowania | 82% |
Brak zrozumienia roli iznaczenia dobrego designu wfirmach | 76% |
Niska świadomość firm natemat procesu projektowania | 76% |
Trudność wakceptacji przez klientów nowatorskich, odważnych projektów | 71% |
Brak świadomości korzyści zewspółpracy projektantów zfirmami | 68% |
Zbyt duże oczekiwania firm odnośnie obniżania kosztów usług | 67% |
Zbyt daleko idące oczekiwania firm odnośnie skracania czasu wykonania usług | 64% |
Konieczność dopasowania projektu doograniczeń technologicznych/produkcyjnych firmy | 62% |
Brak odpowiednich procedur pracy nadprojektowaniem iwdrażaniem projektów | 62% |
Zbyt daleko idące oczekiwania firm odnośnie wyboru tanich materiałów doprodukcji (np.ze względu najak niższą cenę produktu końcowego) | 61% |
Zbyt duża ingerencja klientów wproces przygotowania projektu (duża ilość zmian, poprawek) | 59% |
Brak decyzyjności wkwestii wyboru/zatwierdzenia projektów produktów/usług | 56% |
Niskie kompetencje osób wfirmach, zktórymi można współpracować przy projektowaniu usług/produktów | 55% |
Włączanie projektanta doprocesu projektowania nazbyt późnym etapie | 52% |
Projekty nie są wystarczająco chronione prawem patentowym | 37% |
Na jakie problemy napotyka Pan (i) w swojej pracy z firmami przy projektowaniu produktów/usług?
Design manager, N= 32, % – „Zawsze” oraz „Często”
Odpowiedzi respondentów:
Za niskie budżety przeznaczone nausługi projektowania | 75% |
Brak zrozumienia roli iznaczenia dobrego designu wfirmach | 75% |
Niska świadomość firm natemat procesu projektowania | 78% |
Trudność wakceptacji przez klientów nowatorskich, odważnych projektów | 60% |
Brak świadomości korzyści zewspółpracy projektantów zfirmami | 69% |
Zbyt duże oczekiwania firm odnośnie obniżania kosztów usług | 69% |
Zbyt daleko idące oczekiwania firm odnośnie skracania czasu wykonania usług | 72% |
Konieczność dopasowania projektu doograniczeń technologicznych/produkcyjnych firmy | 56% |
Brak odpowiednich procedur pracy nadprojektowaniem iwdrażaniem projektów | 59% |
Zbyt daleko idące oczekiwania firm odnośnie wyboru tanich materiałów doprodukcji (np.ze względu najak niższą cenę produktu końcowego) | 56% |
Zbyt duża ingerencja klientów wproces przygotowania projektu (duża ilość zmian, poprawek) | 53% |
Brak decyzyjności wkwestii wyboru/zatwierdzenia projektów produktów/usług | 56% |
Niskie kompetencje osób wfirmach, zktórymi można współpracować przy projektowaniu usług/produktów | 56% |
Włączanie projektanta doprocesu projektowania nazbyt późnym etapie | 56% |
Projekty nie są wystraczająco chronione prawem patentowym | 44% |
Najczęstsze problemy – wstępna faza projektowania
Klient bardzo często nie wie czego chce.
Już na początkowym etapie i trudno mu zdefiniować potrzebę, oczekuje od projektanta, że ten mu to wymyśli.
Bardzo trudno otrzymać brief od klienta doprecyzowujący szczegóły projektowanie często ma charakter loterii, że może coś się odbiorcy spodoba i to wybiorą.
Klient wyznacza do prowadzenia osoby o niskim stopniu decyzyjności i znajomości tematu.
Zmieniał bardzo często zdanie
Oczekiwanie klienta co do przedstawienia zbyt dużej ilości projektów wstępnych oraz, w przypadku gdyby koncepcje zaproponowane przez projektanta się nie spodobały, zapłaty za ich przygotowanie.
Zbyt obszerny brief sugerujący w zasadzie, że klient „chce wszystko”.
Złe przygotowanie do przeprowadzenia procesu projektowania po stronie klienta: brak wytycznych (materiałów wyjściowych), opieszałość w ich przygotowaniu, brak zdecydowania w fazie uzgodnień.
Problemy z otrzymaniem wyczerpujących informacji na temat produktu, problemy z otrzymaniem informacji technicznych dotyczących projektu.
Brak rzetelnych badań dotyczących potrzeb klienta, postawa podążania za konkurencją.
Oczekiwania były czasami wykluczające się nawzajem (np. ma być luksusowe wnętrze ale z płyty OSB, bo tanio).
Dalsze zwiększanie oczekiwań klienta, po wcześniejszym zaakceptowaniu zakresu (…)
Brak przygotowania do realizacji projektu.
Częste zmiany założeń projektowych przedłożonych do wyceny. Chęć testowania różnych rozwiązań, zmiana warunków brzegowych, na koszt firmy projektowej bez założenia tego w budżecie.
Angażowanie projektanta na etapie, gdy podjęte już zostały kluczowe stateczne decyzje warunkujące kształt projektu.
Najczęstsze problemy – wstępna faza projektowa
Inne wskazania
Brak decyzyjności
Zbyt wiele osób prezentujących swoje pomysły. Chaos.
Brak dokładnego budżetu.
Za mały budżet w stosunku do oczekiwań.
Brak świadomości projektowej.
Mylenie roli projektanta z rolą prawnika, marketingowca, ekonomisty, projekt managera.
Brak świadomości złożoności procesu projektowego oraz czasu jaki należy na niego poświęcić.
Sprzeczne informacje, częste zmiany założeń projektowych, świadomość klienta budowana na podstawie kolejnych wersji niestety koszty tej nauki ponosi projektant, brak konkretnych badań i analiz, interpretacja badań i analiz do założonych przez klienta tez itp..
Brak otwartości na opinie, przekonania, propozycje projektantów.
Czasem pomija się potrzeby klienta i kieruje się opinią handlowców.
Narzucanie własnych pomysłów niwecząc pracę projektanta.
Brak zaangażowania klienta – „Niech Pan teraz projektuje”.
Brak świadomości, że należy rozdzielić prywatny gust od oczekiwań wobec projektu – projekt nie powstaje dla menadżera/właściciela a dla użytkowników (postawa „nie kupiłbym tego, nie podoba mi się”).
Dodaj komentarz